Konferencja „Filmowe definicje kobiecości i męskości”

Udział dwóch członkiń koła w konferencji naukowej
20-21 kwietnia na Uniwersytecie Opolskim odbyła się Studencko – Doktorancka sesja naukowa „Filmowe Definicje kobiecości i męskości”, na której Ewa Gujska i Emilia Ozga wygłosiły referat: „Wizerunek homoseksualizmu na przykładzie polskich filmów”. Wystąpienie przygotowane zostało na podstawie pracy licencjackiej Ewy „Wizerunek homoseksualizmu na przykładzie polskich filmów i seriali z lat 2007-2010”, pisanej pod kierunkiem prof. Elżbiety Tarkowskiej. Referentki dzień wcześniej wystąpiły z tym samym wystąpieniem na spotkaniu Queer UW (opis tego wydarzenia tutaj. )
Na konferencji „Filmowe Definicje kobiecości i męskości”pojawiło się 21 referatów, które podejmowały szeroką tematykę gender. Analizie poddane zostały zarówno filmy jak i seriale. Udział w niej był ciekawym doświadczeniem ze względu na możliwość zapoznania się z ujęciem danego tematu przez środowisko kulturoznawców, oraz zapoznania się z wieloma specyficznymi filmami oraz serialami, które zostały przeanalizowane podczas dwóch dni konferencji. Dodatkowo większość referentów odwoływała się do szerszego kontekstu, odwołania do historii oraz kultury co nadawało dodatkową wartość socjologiczną prezentacjom.

Konferencja Naukowa w Opolu jest wydarzeniem cyklicznym, więc wyrażamy nadzieję, że spotka się ona również z zainteresowaniem innych członków naszego koła. Dla zachęty zamieszczam tytuły najciekawszych referatów w naszych odczuciach:
Paulina Łuczyk – Rediscover your gender identity, czyli o (de)konstrukcji „kobiecości i „męskości” w filmie „But I’m a cheerleader” Jamie Babbit,
Przemysław Dudziński – Carmilla i Inne – konstrukcja postaci wampirzyc w europejskim horrorze erotycznym,
Robert Dudziński – Wszystkie kobiety porucznika Borewicza. Kobiecość i męskość w serialu „07 zgłoś się” w kontekście literackiego pierwowzoru
Andrzej Strużyna – Świat podzielony. Obraz kobiet i mężczyzn w filmach Asghara Farhadiego
Paulina Gowin – „Nostalgia – to delikatne, ale skuteczne”. Sposoby konstruowania przeszłości w serialu „Mad Men”
Hanna Katarzyna Cheda- Kobiecy świat po wojnie w filmach Jasmili Žbanić

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>